In de achteruitkijkspiegel: een terugblik op de afgelopen jaren

Binnen onze organisatie vonden de afgelopen jaren verschillende veranderingen plaats. Dat gaf soms onrust, dat weten we, alleen waren deze wijzigingen noodzakelijk voor een verdere, toekomstgerichte transformatie. Samen met Jeroen Scheefhals, eigenaar Carmeleon dealerloket, blikken we terug op succesvolle beslissingen en vervelende tegenslagen.

Blogafbeelding Terugblik Jeroen

Jeroen, jullie zijn de afgelopen jaren een paar keer van verzekeraar gewisseld. Waarom?

‘Om precies te zijn, zijn we in vier jaar tijd drie keer van verzekeraar veranderd. Eerst van Generali naar ASR (in verband met de overname Generali door ASR). Vervolgens werkten we in 2020 een jaar met Bovemij. Dat had te maken met het feit dat we uitgebreid op zoek wilden naar een nieuwe verzekeraar. Vervolgens zijn we per 1 januari 2021 met Ansvar gestart onder een nieuwe volmacht: Dealerloket. Een prettige samenwerking, die als het aan ons ligt nog jaren blijft.’


Wat is de reden voor de eigen volmacht ‘Dealerloket’?

‘Door een eigen volmacht zijn de lijntjes korter en staan alle neuzen dezelfde kant op. Bij de vorige backoffice (Anac) werd met andere tussenpersonen en meerdere volmachten gewerkt. Hierdoor hadden we geen goed communicatiebeleid. Dit was wel nodig, gezien de snelle groei van Carmeleon. We vinden het belangrijk dat medewerkers weten welke dealer ze aan de telefoon hebben. Maar ook dat ze zich bewust zijn dat deze dealers voor onze inkomsten zorgen. Met dealerloket kunnen we de focus leggen op deze bewustwording, wat de dienstverlening zeker ten goede komt. Daarnaast dreigde de oude verzekeraar, ASR, onze bijzondere polisvoorwaarden te schrappen. Dan zouden we totaal geen onderscheidend vermogen meer hebben ten aanzien van het eigen online kanaal van ASR: Ditzo.’

Wat betekenden deze jaren vol verandering voor de dealers?

‘Onze dealers hebben veel geduld met ons gehad en daar ben ik ze stuk voor stuk dankbaar voor. Zeker toen, met name ASR, vaak tussentijds acceptatieregels aanpaste zonder ons op de hoogte te stellen. Dat zorgde voor veel verwarring en soms teleurstelling. Met Bovemij leek het tij gekeerd. Helaas bleken ook hier de veelbelovende intenties, na een vliegende start, anders dan tijdens het tekenen van het samenwerkingscontract. Zo werd ons belangrijkste speerpunt, vijf jaar aanschafwaarde met 100% schadesturing, opeens een discussiepunt. Dat was ook voor ons een domper. Gelukkig is bij ons het glas altijd half vol en met het vertrouwen van onze loyale dealers zochten we door. We vonden in Dealerloket dat wat we nodig hebben.’

En op productniveau, wat merkten de dealers daarvan?

Voor al deze veranderingen konden onze dealers alles volledig zelf regelen en hadden wij alle aanvullende verzekeringsproducten. Met de verplichtte wissel van verzekeraar Generali naar ASR was dit komen te vervallen. We werken er hard aan om dit voor iedereen op termijn weer terug te brengen. Ook hadden wij voorheen meerdere verzekeringsproducten voor bijvoorbeeld motor, kampeerwagen, oldtimer en caravan. Hiermee zijn we noodgedwongen gestopt. Ook hadden wij vrij eenvoudige regels met betrekking tot klanten die meerdere voertuigen bezitten. Dit werd bij de nieuwe verzekeraars een ingewikkelde puzzel met veel randvoorwaarden. Dat maakte het allemaal niet overzichtelijker. Gelukkig zijn we daar nu allemaal vanaf en kunnen we het productaanbod alleen maar beter maken.’

Ik begreep dat ook de premies een onderwerp van discussie waren?

‘Wij - en dus ook onze dealers - waren gewend dat als je aantoonde dat de premie echt uit de pas loopt in een regio, hiernaar gekeken werd. ASR en Bovenmij dachten hierin stukken minder mee. Dit resulteerde vaak in een ‘nee’ terwijl er – als je er de tijd en energie instopt – ook alternatieve mogelijkheden zijn. Een ander voorbeeld is de No claim beschermer. ASR wilde deze niet meer, aangezien het niet kostendekkend is. Oplossing vanuit ons is: bepaal de premie als percentage van de hoofddekking. Op die manier is de premie van deze verzekering voor een grotere auto ook hoger  dan voor een kleinere auto, in plaats van een vaste premie die ASR aanhield.

Dat betekende ook voor jullie stilstaan dus?

‘Absoluut. We hadden zoveel wensen. Denk aan nieuwe websites, salesstatistiek en een beter CRM om te schakelen tussen buiten- en binnendienst. Dit stond in die tijd allemaal in de wacht. Ook ging er, doordat er een spilmedewerker bij onze IT-partij vertrok, ook op het gebied van automatisering weleens wat mis. Maar dat is allemaal verleden tijd! De plannen zijn weer afgestoft en er wordt hard gewerkt aan een gouden toekomst voor de hele keten.

Onze dealers hebben een lange adem gehad en daarvoor willen wij jullie bedanken. Dit geduld gaan wij zeker belonen met een uitstekende dienstverlening en onderscheidend productaanbod. Zo kunnen we samen gaan knallen!

Samenwerken?

Nieuwsgierig geworden of wil je Jeroen gewoon graag op de koffie?

Vraag een kennismakingsgesprek aan