Automotive trends: de 5 zaken om nu als autobedrijf op in te spelen

Het houdt veel autobedrijven bezig: wat is een goed en duurzaam verdienmodel voor autobedrijven, zeker nu ook de dealerwereld snel transformeert? Michiel Koppens, onze teamleider Automotive, spreekt dagelijks autobedrijven over ontwikkelingen in de markt. Trends die zowel kansen als uitdagingen bieden. Hij bespreekt in dit artikel de vijf meest belangrijke.

Blogafbeelding 5Trends (1)

1. Alternatieve verdienmodellen

Niks in de wereld is zeker. Om die reden is het belangrijk dat je als autobedrijf flexibel bent. Ik zie dat steeds meer autobedrijven zoeken naar aanvullende inkomstenbronnen en dat is altijd een goed idee. Onderzoek goed wat er in jouw regio en binnen jouw doelgroep aan behoeften zijn en test met nieuwe ideeën. Overweeg daarbij ook de verkoop van autoverzekeringen en financieringen. Wij zien in de praktijk dat autobedrijven hiermee snel een additionele omzet creëren en daarmee ook de klantenbinding versterken. Om snel te berekenen wat het verkopen van verzekeringen onder jouw naam jou oplevert, hebben we een gratis calculator tool gemaakt.

2. Marketing en klantenbinding

Je zult mensen moeten blijven aantrekken. Dat kan bijvoorbeeld door periodieke acties, een promotie (denk aan een korting of een advies rondom elektrisch rijden) om jouw drempel te verlagen. Anderzijds kun je, door het inzetten van sales- en marketingtools je bestaande klanten aan je binden. Een manier voor deze klantenbinding is een professionele e-mailmarketing tool om klanten periodiek te informeren. Niet alleen over keuringen en controles maar ook over aanvullende diensten en inruilacties. Een andere manier is het, zoals in punt ook al genoemde, verkopen van autoverzekeringen of financieringen onder jouw naam. Bij schade, onderhoud, of door de aanschafwaardegarantie binnen verzekeringen, komen klanten gegarandeerd terug. Zit een financiering er bijna op, dan krijgt de klant een melding en wellicht een interessante aanbieding. Geheid dat deze klant snel weer bij je op de stoep staat!

3. Elektrisch rijden

We zijn ons ervan bewust dat het niet voor ieder autobedrijf makkelijk is om te switchen naar een (gedeeltelijk) elektrisch assortiment. Toch kan het niet vaak genoeg gezegd worden; zie je hiervoor wel mogelijkheden onderzoek deze markt dan kritisch. Om boven het maaiveld uit te steken, kun je ervoor kiezen om niet alleen puur elektrische auto’s aan te bieden maar ook een specialist op dit gebied te worden door bijvoorbeeld advies te geven over fiscale voordelen (ten opzichte van niet elektrisch). Aanschaftarieven liggen voor veel eindklanten hoger, maar ben jij in staat de voordelen – ook in een private leaseconstructie – duidelijk uit te leggen, dan heb je al snel een streepje voor.

Ik hoor overigens veel terug dat autobedrijven bang zijn dat ze minder onderhoud hebben. Dit argument is begrijpelijk, maar draai hem eens om? Wat voor extra service kun je aanbieden en biedt dit wellicht geen uitkomst voor het personeelstekort waar de branche mee kampt?

 

4. Hobbyauto’s

Deze ontwikkeling is niet voor ieder autobedrijf relevant, maar we zien dat na corona de verkoop van het aantal luxe auto’s, als tweede auto, is gestegen. Mensen hebben geld gespaard en halen hun geluk nu uit andere dingen, zoals een auto. Zo kunnen wij constateren dat voor en in de zomer het aantal cabrioverkopen een boost neemt. Bedrijven vinden dit een moeilijk kans om op in te spelen, omdat zij bang zijn dat zij aan de bovenkant van de markt moeten gaan opereren omdat financieringen niet snel worden afgesloten.

Toch zorgen producten zoals de meeliftregeling van de autoverzekering van Cameleon ervoor dat je meerdere auto’s kunt verzekeren tegen een hoge korting. Dit doordat je kunt meeliften op de schadevrije jaren van een andere auto. Dit biedt dus zeker mogelijkheden. Carmeleon denkt altijd mee, ook in specifieke situaties, hoe het rijden van iedere auto voor een eindklant zo gunstig mogelijk kan zijn.

5. Private lease wordt steeds populairder

Mede door de groeiende behoefte naar elektrische auto’s, die over het algemeen een hogere aanschafwaarde hebben, groeit ook de vraag naar private leaseconstructies. Mensen vinden het steeds belangrijker om ontzorgd te worden en kiezen voor het gemak van private lease. Wat ook meespeelt is dat het risico op een onverwacht hoog restwaardeverlies wordt weggenomen. Daarbij wordt private lease steeds goedkoper. Bied je als autobedrijf nog geen private lease aan? Kijk dan eens op onze webpagina over financieringen.

6. Automatiseringsslag

Een laatste ontwikkeling is de opkomst van automatiseringsoplossingen in de automotive sector. Denk aan sales- en boekhoudoplossingen. Weg met het handmatig inboeken en versturen van facturen en het registeren van verkoopactiviteiten, welkom digitaal en centraal. Het strak en digitaal inrichten van je organisatie zorgt dat je kostprijs lager wordt. Handig, gezien de marges steeds kleiner worden. Je kunt boekhoudsoftware tegenwoordig eenvoudig koppelen aan garagesoftware. Hierdoor bespaar je niet alleen geld aan een boekhouder, maar ook houd je tijd over om te focussen op jouw groeipad. Slimme software zoals de dealersoftware van Carmeleon zorgt ervoor dat de hele administratie rondom verzekeringen en financieringen, via een eigen portal, inzichtelijk worden. Wij zeggen: laat maar komen die toekomst!

Samenwerken?

Wil jij eens bijpraten over de kansen van de automotive ontwikkelingen voor jouw autobedrijf en de rol van additionele producten zoals verzekeringen en financieringen? Neem dan contact met mij op via dit formulier.