Hoe zorg je als autobedrijf voor klantenbinding? Drie slimme tips

Het is hard werken in de autobranche. Je moet voortdurend ontwikkelingen spotten, focus houden op sales en zorgen dat klanten met een tevreden gevoel terugkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten niet anders willen dan met plezier weer bij je aankloppen? We namen een kijkje in de keuken van een aantal autobedrijven, hoorden hun verhalen aan en delen drie gouden praktijktips, rondom klantenbinding, met je.

Blogafbeelding Klantenbinding Smile (1)

Lever een onweerstaanbaar totaalpakket

Bij veel autobedrijven, die werken aan een maximale klantenbinding, zien we het terug: zij leveren een totaalpakket. Dit betekent dat zij, naast het verkopen en onderhouden van auto’s, ook autoverzekeringen en financieringen onder hun naam aanbieden. Autobedrijven versterken hiermee de klantenbinding en creëren additionele omzet. Ben jij benieuwd wat het verkopen van verzekeringen onder jouw naam jou oplevert? Maak dan gebruik van deze gratis calculator tool.

Contact is key

Zorg zoveel mogelijk voor één contactpersoon en regelmatige contactmomenten: dat is de belangrijkste les die wij leren tijdens de gesprekken die wij voeren. Zodra klanten een vaste contactpersoon hebben die zij vertrouwen, is het voor hen makkelijker om die persoon aan te spreken. Door het persoonlijke contact wordt, zo stellen de autobedrijven, de drempel verlaagd. Dit wordt versterkt als deze persoon ook zorgt voor periodieke contactmomenten. Niet alleen tijdens een onderhoudsbeurt, maar ook op andere momenten. Hierdoor denkt de klant sneller aan jou als hij of zij een automotive hulpvraag heeft. Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je vervolgacties of aanbiedingen kunt doen. Klantencontact kan natuurlijk ook onderhouden of ondersteund worden met direct mailings en digitale nieuwsbrieven.

Social media

Een tip van autobedrijven is: zorg dat je in deze tijd ook actief aanwezig bent op social media. Een ander type contactmoment, maar in aanvulling op de fysieke momenten, net zo waardevol. Ben je aanwezig op social media dan blijf je zichtbaar voor klanten. Door regelmatig actuele en interessante updates te plaatsen, blijf je op het netvlies gebrand. Deel niet alleen nieuws over jouw eigen bedrijf of de merken die je voert maar deel ook interessante (lokale) wetenswaardigheden.

 

Periodieke aanbieding of evenementen

De prijs wordt voor consumenten steeds belangrijker. Kom daarom regelmatig met een interessante aanbieding voor je klanten en benader hen actief. Hiermee lok je klanten, die bijvoorbeeld vijf jaar terug een auto hebben gekocht. Of doe een mooie aanbieding tijdens een onderhoudsbeurt. Hoor je dat je klant zwanger is en komt deze voor het onderhoud van haar Kia Picanto? Ga dan het gesprek aan over veilige gezinsauto’s. Een ander idee dat we zagen is het aanbieden van een gratis tussentijdse check, bijvoorbeeld een vakantiecheck. Of denk aan het aanbieden van een slipcursus of autowasdag, en zorg dat je zelf aanwezig bent om je klanten te spreken. Zorg vooral dat het leuk is om bij jullie te komen. Dat kan ook door bijvoorbeeld voorlichtingsavonden op het gebied van elektrisch rijden te organiseren óf voer een loyaliteitsprogramma in. Inspiratie nodig? In een eerder blog die we schreven: Automotive trends: de 5 ontwikkelingen om nu als autobedrijf op in te spelen, vind je trends die je wellicht kunt gebruiken voor je communicatie-uitingen.

Smile!

Extra tip: hoe leuk is het om klanten te verrassen met een leuke give away tijdens bijvoorbeeld de onderhoudsbeurt? Klanten die wegrijden vinden een flesje water, zonnescherm of zakje drop, uiteraard voorzien van een aantrekkelijke tekst en het logo, op de passagiersstoel. Of stuur drie jaar na aankoop een ansichtkaart met de tekst ‘We missen je, wanneer gaan we samen weer touren?’. Uiteraard met de uitnodiging voor een gratis testrit in een auto die bij ze past. Verras en onderscheid en weet: uiteindelijk draait het erom om op diverse momenten een glimlach op het gezicht van klanten te krijgen. Dat moet in deze branche - waar alleen maar goedlachse professionals werken - geen probleem zijn!

Meer weten over aanbieden van eigen financieringen of verzekeringen?

Vraag een kennismakingsgesprek aan