Bladeren op de weg

De herfst is begonnen! De eerste windhozen, regen- en zelfs hagelbuien hebben ons al van de stoel geblazen. Wij veren wel mee. Vervelender is het wanneer klanten hierdoor schade rijden. Gelukkig nemen we met een goede service en gebruikersgemak eventueel ongemak snel weg. In deze nieuwsbrief vier meest gestelde vragen van dealers over stormschade én een extra tip.

Blogafbeelding Bladerenopdeweg

Wanneer spreken we van stormschade?

Een klant is bij minimaal WA beperkt casco of WA volledig casco verzekerd tegen stormschade. De officiële definitie van storm is: windkracht 7 of hoger (volgens KNMI). Als de windkracht lager ligt, maar door foto’s duidelijk te zien is dat er sprake is van stormschade - bijvoorbeeld een boomtak die op de auto ligt- valt dit ook onder stormschade. Adviseer de klant daarom om de schade zo goed mogelijk vast te leggen. Bij twijfel wordt altijd een expert ingeschakeld.

Welke stappen neem ik bij stormschade?

Als de auto niet meer rijdt, dan kan de klant via de alarmcentrale (het nummer staat op de groene kaart) de auto laten wegslepen. Belangrijk is dat de auto van de klant direct naar het juiste schadehersteladres wordt gebracht. Het niet houden aan de schadesturing kan gevolgen hebben voor het eigen risico. Uiteraard bepaal je als dealer zelf of je het herstel uitvoert of dat de klant naar een schadegarant aangesloten bedrijf gaat (www.schadegarant.nl of www.glasgarant.nl). Tijdens de reparatieperiode heeft de klant recht op vervangend vervoer met een maximum van 14 dagen.

Wat als een auto door stormschade total loss is?

Is de auto technisch of economisch total loss verklaard, dan gaan we over tot vergoeding van de aanschafwaarde/dagwaarde. Is er sprake van total loss dan heeft de klant recht op 14 dagen vervangend vervoer. In het geval van de aanschafwaarde, dient minimaal 80% van de originele aanschafwaarde te worden uitgegeven aan het nieuwe voertuig. Hierbij dient het nieuwe voertuig bij het dealerbedrijf op de polis te worden aangeschaft.

Wat zijn de gevolgen voor de klant?

Gelukkig is stormschade goed verzekerd en heeft dit geen gevolgen voor de bonus malus van de klant. Ook de schadevrije jaren worden hierdoor niet aangetast.

Goed om te weten!

Er zijn nog een aantal andere schades verzekerd vanaf een beperkt casco welke geen gevolgen hebben op de bonus malus zoals:

  • Brand
  • Natuurschade
  • Diefstal, inbraak joyriding
  • Ruitbreuk

Ook geven wij vanaf een beperkt casco dekking tegen vandalisme. Dit is bij de meeste verzekeraars pas vanaf een WA volledig casco verzekering gedekt. Dit heeft echter wel gevolgen voor de bonus malus en schadevrije jaren van de klant.

Samenwerken?

Wil jij eens bijpraten over de kansen van de automotive ontwikkelingen voor jouw autobedrijf en de rol van additionele producten zoals verzekeringen en financieringen? Neem dan contact met mij op via dit formulier.